Nu när jag är hos mamma och inte kan vara i stallet så passar jag på att leta massa sadlar. Jag har gett upp hoppet om att hitta en bra sadel med bom, det känns nästan bara onödigt att köpa. Då blir den så dyr, kanske inte ens passar längre fram om Vega skulle bygga lite muskler, så nu satsas det på en billig bomlös sadel istället. Det kan ju inte göra någon skada eftersom vi inte tränar hårt, sen har jag ju den engelska som fungerar ok. Sen känns det onödigt att lägga flera tusen på en bomlös sadel också faktiskt... skulle vara bra om den låg typ max på 3000:- 

Några fina bomlösa sadlar jag skulle kunna tänka mig som ser realistiska ut:

Denna såldes för endast 3000:- på saddle outlet för några månader sedan. Då ingick bröstan och tränset, fast nu kan jag inte hitta den längre tyvärr... vet inte ens vilket märke den har :( *snyft* fast jag kan tycka att denna är lite för modern. Det enda jag gillar är färgen. Men det är där min kreativitet kommer fram, jag kan hänga lite lädertrådar i den här och där så den ser lite mer "jordnära" ut. Sen ha någon snygg naturlig beige pad till. 
 
Denna är också väldigt fin, barefoot virginia rose är märket. ljust och fint läder som skulle vara så fint på Vega! Vet inte vart man kan få tag i den, men dessa är överdrivet skamligt dyra, över 10 000 som nya XD och den är BOMLÖS! Helt sjukt... fast jag vill ha en sliten och klassisk sadel, så denna skulle fortfarande vara lite väl fin...
 
Sen skulle jag kunna tänka mig brun sadel på Vega också, bara inte för blank.
 
Det är viktigt att sadeln är sliten, på ett charmigt sätt och inte allt för modern. Det ska inte se för rent och prydligt ut, det ska vara naturligt, jordnära och uppsmyckat med läder och mäktigt. Det ska ju se ut som sadeln "smälter in" i hästen. Eller sluter sig kring hästen på ett härligt sätt.

Jag tror jag vill ha en blandning av indianstil och western faktiskt... XD 

Bildexempel:


FULT!! Detta är för prydligt, modernt och på tok för likt den engelska ridningen enligt mig.
 
 
Detta är snyggt! Det är detaljer i jordnära färger, lite slitet och klassisk western. Precis som det ska vara. Det ska se ut som man kommer från en ranch någonstans ute i texas ^^ 

Denna sluter sig riktigt fint runt hästen... färgen är PERFEKT även slitaget.
 
Detta kanske är lite väl guldigt, men skulle ändå vara snyggt, det är i alla fall inte massa regnbågsfärger eller en splitterny sadel. 

Här gillar jag hur allt är brunt och smälter ihop med hästen på ett naturligt sätt/medeltid/krigare wääh, jag vet inte hur jag ska förklara...
 
Ett bra exempel på en uppsmyckad sadel! Skulle dock byta pad på hästen och andra kläder på människan XD beige och brunt ska det vara. Kanske att lite naturgrönt eller vinrött är okej :) jag gillar indian blandat med westernstilen.

Skulle bytt jeans på denna XD antingen mörkare eller beiga eller bruna.. nu kanske jag överdriver, men det är så fint!
 
Så ska vega se ut. Förutom det röda, en vackrare pad också :) hihi
Sen vill jag hänga lite behövliga grejer i den också, som på den övre bilden. Det ska vara lite "vandringskänsla" över det hela.
Sen spelar det ingen roll om sadeln är beige eller brun ^^bara den inte är svart eller blank som en nyskurad toalett :)
Då fick jag det sagt haha XD (det var jättte svårt att hitta bra bilder som förklarar hur jag menar) men jag hoppas budskapet kom fram..vackert, gammaldags, som i en saga med drakar och troll. Okej nu överdriver jag ännu mer... nu ska jag sluta. teheh

Eller NEJ det ska jag inte... en sak till :) 


Tycker min och Vegas outfit på denna bilden är ganska fin, i alla fall med min vinröda tröja, de ljusa detaljerna på sadeln, bootsen... skulle dock bytt träns, köpa en beige och fin pad, kanske med mörka, vinröda detaljer. Sen sluter sig inte sadeln runt henne. Den passar inte alls. Därför är det nog perfekt med en bomlös. Det ser absolut mysigt ut. Men det ska vara mer detaljer med läder, uppsmyckat i fjädrar kanske osv osv... skulle kunna fortsätta hur länge som helst. En dag kommer jag och Las Vegas rida omkring i en dröm westernoutfit! Vänta bara haha :D
Caroline

http://sandris.nu/bilder_sadlar_beg.htm

Nu är inte jag så duktig på westernsadlar, men skrolla ner längst ner på länken så hittar du westernsadlar för 2.500kr eller 3.000kr.

Du kanske redan vet sandris.nu hemsida?

En Cowgirls Drömmar

Finns bomlösa sadlar på denna sida, http://www.hastaffaren.se/sv/western/hasten/

Ska du köpa en westernsadel med bom råder jag dig att undvika billiga sadlar, som hööks och börjes. Bättre att köpa en begagnad i bättre kvalitet. Finns jättefina i 4000 ;- klassen =)

Anonym

Hur har du lagt filten...???

Svar: Haha vi slängde bara upp den lite fult när vi provade sadeln för den inte skulle bli lortig :D Den skulle inte ens ha passat om jag haft en tjock padd..
Nomi Bontegard

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress